Książki, Polecane, Szczęście

Negatywna droga do szczęścia

Kiedy przestaniesz gonić szczęście, jest szansa, że i ono przestanie ci uciekać. O książce “Szczęście. Poradnik dla pesymistów” Olivera Burkemana.

Normalnie omijam publikacje “pop-psychologiczne” szerokim łukiem, bo zazwyczaj trzeba się dobrze naszukać, żeby znaleźć w nich coś sensownego, opartego o konkretną psychologiczną teorię, popartego empirycznymi badaniami, albo przynajmniej nawiązującego do dobrej literatury na ten temat.

Nie jestem też fanką poradników. Szczególnie tych amerykańskich i ze szczęściem w tytule. Ale Burkeman jest brytyjczykiem, to zdecydowanie zmienia postać rzeczy. Książka też tylko z nazwy jest poradnikiem. W rzeczywistości to zapis doświadczeń i przemyśleń autora, który postanowił sprawdzić, czym naprawdę jest szczęście.

Wiem, trąci to mowami motywacyjnymi, podczas których dziwnie nakręceni faceci wrzeszczą do ludzi, wypełniających szczelnie ogromne sale, że MUSZĄ myśleć pozytywnie i przeć do przodu. Na szczęście Oliver rozwiewa tę obawę już na pierwszych stronach swojej książki. Potem jest już tyko ciekawiej.

Rzeczy, których pragniemy, takie, które wolelibyśmy mieć, wynosimy do kategorii takich, które w naszym mniemaniu mieć MUSIMY; czujemy, że MUSIMY dobrze sobie radzić w pewnych okolicznościach lub że inni ludzie MUSZĄ nas dobrze traktować. Ponieważ tak uważamy, wszelkie niepowodzenie okazałoby się totalną katastrofą. Nic dziwnego, że jest w nas tyle lęku, skoro uznaliśmy, że jeśli nie zrealizujemy naszego celu, nie tylko będzie to po prostu złe, tylko złe totalnie — absolutnie potworne.

Burkeman na swojej drodze sprawdza teorie stoików, buddystów, odwiedza Muzeum Porażek i powołuje się na badania znanych współczesnych psychologów, takich jak Albert Ellis, Gabriele Oettingen, Brene Brown. Sięga też do dzieł filozofów (od Seneki po Alana Wattsa), spotyka się z innymi autorami (jak Eckhart, a właściwie Ulrich Tolle). Ale, co chyba jeszcze bardziej wartościowe, opowiada przy tym o swoich próbach wprowadzania w życie ich zaleceń. Towarzyszymy mu podczas “ćwiczenia na atakowanie wstydu” w nowojorskim metrze i w pierwszym odosobnieniu medytacyjnym.

Książkę czyta się bardzo szybko, jest napisana lekkim językiem, w zabawnym, ironicznym tonie (który uwielbiam), a okładka ma najbardziej optymistyczny kolor świata (pewnie dlatego wpadła mi w ręce na Warszawskich Targach Książki 2017).

Im bardziej niepokoimy się o to, co przyniesie nam przyszłość, z tym większym zapałem inwestujemy w preferowaną przez nas jej wersję — nie dlatego, że to pomoże nam ją przybliżyć, lecz dlatego iż to pomaga nam pozbyć się bieżącego poczucia niepewności.

Jeżeli chcesz poznać różne spojrzenia na koncepcję szczęścia, a nie czujesz się gotowa na brnięcie przez filozoficzne tyrady czy specjalistyczne artykuły, omawiające wyniki badań z zakresu psychologii — ta książka Ci się spodoba. Ale jeśli szukasz gotowych rozwiązań czy programów ćwiczeń, tutaj niestety ich nie znajdziesz.

źródło fot.: muza.com.pl

Jeśli chcesz poczytać więcej tekstów Olivera Burkemana, jest on też między innymi felietonistą w The Guardian. Jego kolumna nazywa się “Ten felieton zmieni Twoje życie” 🙂

Warto też zaglądać na jego Twitter: https://twitter.com/oliverburkeman

***

Książka: “Szczęście. Poradnik dla pesymistów” (tytuł oryginalny: “The Antidote: Happiness for People Who Can’t Stand Positive Thinking”) Oliver Burkeman, 2017, Wydawnictwo MUZA

Dla mnie: 4.5/5

***

Jeśli chcesz wiedzieć o kolejnych tekstach, albo po prostu być ze mną w kontakcie, zapraszam na Instagram i Facebook.

Zajrzyj też na naszą dobrzejestową grupę wsparcia 🙂

***

Jeśli czujesz, że twój stan lub stan bliskiej ci osoby jest poważny (np. pojawiają się myśli samobójcze, chęć skrzywdzenia siebie lub innych) SIĘGNIJ PO POMOC. Zgłoś się do najbliższego szpitala psychiatrycznego (nie jest potrzebne skierowanie, ani ubezpieczenie zdrowotne, w sytuacjach nagłych lekarz musi Cię przyjąć tego samego dnia).

Tutaj znajdziesz też listę placówek w całej Polsce, które udzielają wsparcia osobom w kryzysie psychologicznym:https://liniawsparcia.pl/placowki/

Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych: 116 123 (codziennie 14.00–22.00)

Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla młodzieży: 116 111 (codziennie 14.00–22.00)

Leave a Reply